hukum WANITA BERBICARA DENGAN LELAKI AJNABI..

Soalan tentang hukum wanita sms/bercakap/berbual dengan lelaki

1)ape hukum prmpuan dan lelaki yg berbual. Bila jumpa tegur dan bertanya hal2 yg xde kena mengena dgn pembelajaran ataupun jual beli..

Maka jawabnya mesti lihat situasi dahulu, jika berbual di tempat yang ramai orang umpamanya di tempat beli belah, di pasar maka kuranglah fitnahnya, jika bercakap di dalam rumah, di lorong2 gelap, di tempat2 yang mengundang fitnah maka tidaklah boleh.

Kemudian apa kandungan perkara yang dibualkan itu, sebenarnya begini nak jatuh hukum haram itu dalam masalah ni apabila kita mesej, chat, berbual, bercakap atau apa2 pun cara berkomunikasi yang kandungannya itu memuaskan nafsu ATAU menyebabkan keseronokan nafsu semata2 maka jawabnya hukumnya adalah haram, sebab apa haram ? sebab mereka tu bukan suami kita atau bukan isteri kita.

Apatah lagi apabila bercakap perkara2 yang lucah. Sebenarnya tidak perlu tunggu untuk bercakap perkara2 lucah pun, jika kita bercakap perkara2 biasa tetapi tetap juga menaikkan nafsu maka tidak syak lagi hukumnya tetaplah haram contohnya yang berlaku pada remaja2 sekarang yang menjadikan sms atau email untuk menjadi alat memadu kasih yang memuaskan nafsu diantara pasangan dan masing2 melunaskan keinginan dan keseronokkan semata2, mereka tidak pun mesej perkara2 lucah tapi setiap kandungan sms itu semata2 untuk membawa keseronokan nafsu masing2 maka haramlah jugak.

Ana harap semua faham dengan penjelasan ana dengan " bercakap perkara2 biasa tetapi juga menaikkan nafsu" ini, ana dah berikan contoh di atas, baca banyak kali supaya saudara semua faham apa yg ingin ana maksudkan , kalau siapa yg masih tak faham bagitahu.

Walaupun mereka tidak bercakap perkara2 lucah tetapi setiap perkataan2 mereka itu hanyalah semata2 untuk keseronokan nafsu antara mereka. Mungkin mula2 sms dengan ” assalamu’alaikum” dan tidak mustahil bila dah sampai 4 jam atau 3 hari kemudian mula lah keluar perkataan ”sayang” atau seumpamanya. Kadang2 kita tak sedar , di sini berlakulah zina hati.

Jika bertanya perkara2 yang tidak mustahak umpamanya tanya tentang nama kucing, tanya tentang nombor meter air, tanya tentang no surat beranak ayah, jika tanya perkara2 yang tidak mustahak begini maka jawabnya kata ulama’ tidaklah sampai haram cuma perlu menghadkan masa bercakap itu sebab mereka itu orang yang kita boleh berkahwin maka banyaklah fitnahnya, kalau nak bercakap lama2 maka tunggulah lepas kahwin nanti, lepas jadi suami isteri nanti masa tu cakaplah nak cakap apa, sampai 2 bulan pun tak mengapa.
" Islam bukanlah agama yang menyusahkan sehingga melarang muslimin dan muslimah berkomunikasi cuma dijadikan batasan2 itu untuk menjaga diri manusia supaya mereka tidak melampaui batas. "

2) dan apa hukumnya perempuan yg membalas senyuman dr seorg lelaki???

Maka jawabnya jika lelaki itu adik kita atau ayah kita umpamanya maka tidaklah mengapa, tidak haram pun. Tapi jika lelaki umpamanya jiran sebelah rumah atau mana2 lelaki yang kita boleh berkahwin maka jawabnya kenalah lihat situasi dahulu. " Senyum itu adalah sedekah tapi ada masanya senyum juga boleh membawa fitnah " lebih2 lagi senyuman daripada seorang wanita.

Beginilah ini adalah pendapat ana, jika kita senyum akan lebih membawa fitnah daripada kebaikan maka janganlah senyum tapi jika kita tidak senyum maka akan bergaduhlah kita dengan kawan kita itu maka senyumlah. Ingin ana ingatkan, wanita adalah sebesar2 fitnah bagi kaum lelaki. Jadi seseorang muslimah mestilah bijak dalam menjaga diri mereka dan daripada fitnah2 mereka.
SITUASI Wanita bergaduh dan cemburu dengan kawan sendiri kerana seorang lelaki pada pandangan ana adalah satu perkara bodoh yang tidak patut berlaku..wallahua``lam..KERANA MASIH TERLALU BANYAK PERKARA MENGENAI ISLAM YANG PERLU DIFIKRKAN...ALLAHUAKHBAR!!

JAGA 7 SUNNAH INI..



JAGA 7 SUNNAH RASULULLAH SAW :
1) TAHAJJUD- kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajudnya(qiamulail).
2) BACA AL-QURAN sebelum terbit matahari (ALANGKAH BAIKNYA MATA MELIHAT AL-QURAN SEBELUM MELIHAT DUNIA).
3) P MASJID/SURAU ( TERUTAMA SUBUH).
4) BUAT SOLAT DHUHA ( PINTU REZEKI ).
5) SEDEKAH ( BUANG SIKAP BAKHIL ).
6) SENTIASA BERWUDHUK.
7) AMALKAN ISTIGHFAR SETIAP SAAT.
INSYAALLAH MOGA KEMANISAN IMAN ITU MILIK KITA SEMUA!!ALLAHUAKHBAR!!!

MENGELAK PANAHAN SIHIR!!

10:25 PM by RuuhilSyabab 0 comments


6 Cara Mengelak Dari Terkena Sihir


________________________________________
Dibawah ini dinyatakan cara-cara atau amalan yang boleh dilakukan untuk memagar diri anda dari perbuatan jahat tukang sihir atau pengamal ilmu hitam. Sihir mungkin tidak mengenal siapa anda. Ia boleh menyerang anda.. ketahuilah cara memagari diri anda dari sihir dan gangguan syaitan.

1. Makan Tamar 'Ajwah dan Tamar Madinah
Amalkan memakan tamar (kurma) 'ajwah dan jika boleh makan bersama tamar madinah. Sekiranya anda tidak boleh mendaptkan kedia-dua jenis tamar tersebut, makanlah apa-apa jenis tamar yang ada supaya menepati sabda Rasulullah s.a.w yang berbunyi:
"barang siapa yang memakan tujuh biji tamar'ajwah, dia tidak akan mendapat sebarang kemudaratan racun atau sihir yang terkena pada hari itu".
(Riwayat Al Bukhari)

2. Berwuduk Sebelum tidur
Sihir tidak akan memberi sebarang kesan terhadap seseorang muslim yang mempunyai wuduk. Setiap muslim yang berwuduk akan sentiasa

dikawal ketat oleh para Malaikat sebagaimana diperintahkan oleh Allah S.W.T kepada meraka. Sabda Rasulullah s.a.w : Ertinya:
"Sucikanlah jasad-jasad ini mudah-mudahan Allah akan menyucikan kamu, Kerana sesungguhnya tiada seorang pun dari mereka yang bersuci terlebih dahulu sebelum tidur, melainkan anda bersamanya"
Malaikat tersebut tidak akan pernah terlali walaupun sedetik untuk mengucapkan doa:
"Ya Allah!Ampunilah dosa hambaMu ini kerana dia telah tidur dalam keadaan bersuci"
(Riwayat AT Tabraabiy Dengan Sanad Yang Baik)

3. Mengambil berat tentang solat berjemaah
Mengambil berat tentang solat berjemaah akan menjadikan seseorang muslim bebas serta aman dari gangguan syaitan. bersikap sambil lewa terhadap solat berjamaah akan menyebabkan syaitan akan mengambil peluang untuk mendampingi mereka. Apabila selalu berdampingan, lama kelamaan ia akan berjaya merasuk, menyihir atau melakukan kejahatan lain.
Mengikut riwayat Abu Hurairah r.a., Rasululllah saw telah bersabda: Ertinya:
"Mana-mana kampung mahupun kawasan hulu yang tidak mendirikan solat berjemaah meskipun penduduknya cuma tiga orang, nescaya akan didampingi oleh syaitan"
Oleh itu hendaklah dirikan solat berjemaah, sesungguhnya serigala akan memakan kambing-kambing yang menyendiri dari puaknya.
(Riwayat Abu Daud Dengan Sanad)

4. Mendirikan Solat Tahajjud untuk memagarkan diri dari Sihir.
Bangunlah mengerjakan solat malam dan janganlah mempermudah-mudahkannya. SIfat mempermudah-mudahkan bangun bersolat malam boleh memberi ruang kepada syaitan untuk menguasai diri seseorang itu. Apabila syaitan telah mampu menguasai diri seseorang, maka dirinya adalah tidak ubah seperti bumi yang ketandusan akabibat kesan tindak balas hasil perlakukan syaitan tersebut.

5. Membaca doa perlindungan apabila masuk didalam tandas.
Tandas adalah tempat ktor dan merupakan rumah bagi syaitan, Apabila Rasulullah S.A.W mahu memasuku tandas. Baginda akan membaca doa perlindungan dengan berkata: Ertinya:
"Dengan nama Allah. Ya ALlah! Sesungguhnya aku berlindung denganMu dari sebarang kekotoran dan gangguan syaitan"
(Riwayat Al Bukhari dan Muslim)
Maksudnya adalah berlindung dari gangguan syaitan-syaitan jantan dan betina

6. Memagar isteri selepas selesai akad nikah
Selepas majlis akad nikah, pada malam pengantin sebelum memulakan adab-adab berpengantin yang lain, hendaklah suami meletakkan tangan kenannya di atas ubun-ubun kepala isterinya sambil berdoa:
"Ya Allah, aku memohon kepadaMU kebaikan yang telah Engkau selubungi ke atasnya, dan aku berlindung dari keburukannya dan keburukan yeng telah Engkau selubungi ke atasnya. Ya Allah berkatilah isteriku ini atasku dan lindungi dirinya dari segala keburukan perbuatan orang-orang yang dengki dan perbuatan tukang sihir apabila dia telah melakukan sihir dan perbuatan orang-orang yang suka melakukan tipu daya:
(Riwayat Abu daud dan Menurut Al Albaaniy Sanadnya Baik)

CANTIKnYA SEORang wANITA!!

10:24 PM by RuuhilSyabab 3 comments


Cantiknya seorang wanita itu sebagai GADIS
Bukan kerana merah kilauan lipstik
Pada bibir memekar senyuman kosmetik
Tetapi pada keperibadian terpelihara
Kelembutan kesopanan menghiasi jiwa



Cantiknya seorang wanita itu sebagai REMAJA
Tidak pada kulitnya mulus menggebu terdedah
Untuk menggoda pandangan nafsu mata
Tetapi pada kehidupan terjaga
Dari menjadi mangsa tohmahan dunia

Cantiknya seorang wanita itu sebagai HAWA
Tidak kerana bijak meruntuh iman kaum Adam
Sehingga turunkan insan ke dunia
Tetapi menjadi pembakar semangat perwira
Menjadi tunjang perjuangan syuhada

Cantiknya seorang wanita itu sebagai ANAK
Tidak menjerat diri pada lembah kedurhakaan
Mengalir mutiara di kelopak mata
Tetapi menjadi penyelamat ibu bapa
Pada hari kebangkitan bermula

Cantiknya seorang wanita itu sebagai ISTERI
Bukan kerana peneraju kerjaya dalam rumahtangga
Tetapi sentiasa bersama
Menempuh badai disisi suami tercinta

Cantiknya seorang wanita itu sebagai MENANTU
Bukan kerana kemewahan di mata
Tetapi bijak dalam menjauhi persengkolan ipar lamai
Menjadi penghibur hati permata kehidupan

Cantiknya seorang wanita itu sebagai IBU
Bukan terletak pada kebangkitan anak
Dalam setiap pertelingkahan
Tetapi dibawah lembayung kejayaan
Membuai anak di kala suami menjalin impian

Cantiknya seorang wanita itu sebagai MERTUA
Tidak kerana berjaya meruntuh istana
Tetapi jalinan kasih sayang
Tulus hati mengagih kasih setara pada semua

Cantiknya seorang wanita itu sebagai NENEK
Bukan memberi harta dunia
Sehingga generasi lupa
Tetapi menjadi pada pendita
Menjaring teladan para anbia pada anak bangsa

Cantiknya seorang wanita itu sebagai WARGANEGARA
Bukan kerana menyandang puncak dunia
Tetapi bijak menangkis rintangan
Peka membela nasib dan maruah negara
Menjadi tulang belakang keteguhan semua

Cantiknya seorang wanita itu sebagai WARGA TUA
Bukan kerana jernihnya mutiara
Mengalir deras di kelopak mata
Tetapi senantiasa mengumpul cahaya
Menghitung hari dengan selembar nasihat

Cantiknya wanita itu sebagai INTELEKTUALIS
Bukan kerana menjadi sebutan
Sehingga menjulang keegoaan
Tetapi dalam mencari ilmuan
Menyala obor mewangi setanggi profesionalis

Cantiknya wanita itu sebagai MUSLIMAH
Bukan kerana keindahan paras rupa
Sehingga menjadi ingauan mata
Tetapi berpegang Akidah Solehah
Disebalik tirai jiwa
Mengandam rindu kekasih pasrah di atas sejadah
Mengharap keredhaan kehidupan awana
BERSAMALAH KITA MENJAGA MARUAH KITA WAHAI MUSLIMAT!!!

Izinkan Aku menikah tanpa pacaran...

10:09 PM by RuuhilSyabab 2 comments


salamualaik..buku ini telah diberi oleh salah seorang pensyarah JAPIM iaituu AL-fadhil Ustaz Rahim..alhamdulillAH setelah dibaca oleh ana sendiri buku ini menceritakan mengapa kita perlu menjaga maruah dan tidak terlalu sibuk mencari cinta dan rindu manusia..sedangkan ALLAH pernah bertanya pada malaikat..Engkau tahu mengapa aku lambat menkabulkan doa hambaku sehingga mereka menangis..para malaikat menjawab..kami tidak tahu ALLAH..maka ALLAH menjawab kerana aku terlalu RINDUKAN rintihan hambaku..ALLLAHUAKHBAR!! AYYUHAL SYABAB WAHAI MUSLIMAT..yang berhijab di mana cinta dan rindu kita pada ALLAH..SEDANG ALLAH tidak pernah lupakan kita..layakkah kita bercakap mengenai cinta manusia sedangkan kita lupa pada cinta ALLAH yang sentiasa mendakap dan memeluk kita setiap saat..mengapa kita mudah goyah dengan janji2 manusia sedangkan kita tidak pernah yakin dengan surat CINTA DARI ALLAH dalam Al-Quran...MENGAPA KITA TERLALU SIBUK MENCARI CINTA MANUSIA TIDAK YAKINKAH KITA PADA CINTANYA..SEHINGGAKAN KITA MENZAHIRKAN MAKSIAT TANPA SEGAN SILU TIDAKKAH KITA TAKUT KERNA RASULULLAH BERKATA GOLONGAN YANG MENZAHIRKAN KEMAKSIATAN TIDAK AKAN MENDAPAT SYAFAATNYA DI AKHIRAT KELAK..NAUZUBILLAH..AYUHLAH KITA BINA KEKUATAN IMAN UNTUK MENJADI BENTENG HATI KERANA PERJUANGAN KITA YANG SEBENAR IALAH UNTUK KEHIDUPAN SELEPAS MATI..WALLAHUA'LAM

ALLAHUAKHBAR!!! SELAMAT BERMUKTAMAR BUAT SELURUH WARGA IPTB!!

ANA AL-fAQIRAH fil ardh...wassalam

Bersama Kami....

Assalamualaikum...

Ini merupakan blog khas 2PPISMP PAI/PI/BA Institut Pendidikan Guru Kampus Tuanku Bainun..
Kami seramai 20 orang terdiri daripada 12 orang bakal Ustaz dan 8 orang bakal Ustazah...

Iaitu:-

AHMAD FIKRI NOOR B.. ZAKARIA

IZZAT EMIR B. RAMLI

MOHD ATIF HAFIZ B. ZULKAFLEE

MOHD KHAIROL ANUAR B. ZAKARIA

MOHD NAJIB B. ABU BAKAR

MOHD SOLAHUDDIN B. CHE PA

MOHD TAUFIQ B. MD YUSOFF

MUHAMMAD AMIN HAFIZHAT B. MUSTAFFA

MUHAMMAD HAMDI B. AFANDI

MUHAMMAD IHSAN B. WAN ANUWAR

MUHAMMAD NASRULLAH B. MOHD HANAFI

NOR HASRAA HAKIMI B. HASSAN

ISRAA BT. ABDOL HAMID

NAWAL IFFAH SYAKIRAH BT. KAMARUZZAMAN

NOR SYAHIRAH BT. ABU BAKAR

NUR BALQIS BT. SHAFEE

NURUL BUSYRA BT MANSOR

NURUL HANIS BT ADZHAR

NURUL ZAYANI BT. YAHYA

RAUDHATUL ATIQAH BT. AHMAD SUKRI