hukum WANITA BERBICARA DENGAN LELAKI AJNABI..

Soalan tentang hukum wanita sms/bercakap/berbual dengan lelaki

1)ape hukum prmpuan dan lelaki yg berbual. Bila jumpa tegur dan bertanya hal2 yg xde kena mengena dgn pembelajaran ataupun jual beli..

Maka jawabnya mesti lihat situasi dahulu, jika berbual di tempat yang ramai orang umpamanya di tempat beli belah, di pasar maka kuranglah fitnahnya, jika bercakap di dalam rumah, di lorong2 gelap, di tempat2 yang mengundang fitnah maka tidaklah boleh.

Kemudian apa kandungan perkara yang dibualkan itu, sebenarnya begini nak jatuh hukum haram itu dalam masalah ni apabila kita mesej, chat, berbual, bercakap atau apa2 pun cara berkomunikasi yang kandungannya itu memuaskan nafsu ATAU menyebabkan keseronokan nafsu semata2 maka jawabnya hukumnya adalah haram, sebab apa haram ? sebab mereka tu bukan suami kita atau bukan isteri kita.

Apatah lagi apabila bercakap perkara2 yang lucah. Sebenarnya tidak perlu tunggu untuk bercakap perkara2 lucah pun, jika kita bercakap perkara2 biasa tetapi tetap juga menaikkan nafsu maka tidak syak lagi hukumnya tetaplah haram contohnya yang berlaku pada remaja2 sekarang yang menjadikan sms atau email untuk menjadi alat memadu kasih yang memuaskan nafsu diantara pasangan dan masing2 melunaskan keinginan dan keseronokkan semata2, mereka tidak pun mesej perkara2 lucah tapi setiap kandungan sms itu semata2 untuk membawa keseronokan nafsu masing2 maka haramlah jugak.

Ana harap semua faham dengan penjelasan ana dengan " bercakap perkara2 biasa tetapi juga menaikkan nafsu" ini, ana dah berikan contoh di atas, baca banyak kali supaya saudara semua faham apa yg ingin ana maksudkan , kalau siapa yg masih tak faham bagitahu.

Walaupun mereka tidak bercakap perkara2 lucah tetapi setiap perkataan2 mereka itu hanyalah semata2 untuk keseronokan nafsu antara mereka. Mungkin mula2 sms dengan ” assalamu’alaikum” dan tidak mustahil bila dah sampai 4 jam atau 3 hari kemudian mula lah keluar perkataan ”sayang” atau seumpamanya. Kadang2 kita tak sedar , di sini berlakulah zina hati.

Jika bertanya perkara2 yang tidak mustahak umpamanya tanya tentang nama kucing, tanya tentang nombor meter air, tanya tentang no surat beranak ayah, jika tanya perkara2 yang tidak mustahak begini maka jawabnya kata ulama’ tidaklah sampai haram cuma perlu menghadkan masa bercakap itu sebab mereka itu orang yang kita boleh berkahwin maka banyaklah fitnahnya, kalau nak bercakap lama2 maka tunggulah lepas kahwin nanti, lepas jadi suami isteri nanti masa tu cakaplah nak cakap apa, sampai 2 bulan pun tak mengapa.
" Islam bukanlah agama yang menyusahkan sehingga melarang muslimin dan muslimah berkomunikasi cuma dijadikan batasan2 itu untuk menjaga diri manusia supaya mereka tidak melampaui batas. "

2) dan apa hukumnya perempuan yg membalas senyuman dr seorg lelaki???

Maka jawabnya jika lelaki itu adik kita atau ayah kita umpamanya maka tidaklah mengapa, tidak haram pun. Tapi jika lelaki umpamanya jiran sebelah rumah atau mana2 lelaki yang kita boleh berkahwin maka jawabnya kenalah lihat situasi dahulu. " Senyum itu adalah sedekah tapi ada masanya senyum juga boleh membawa fitnah " lebih2 lagi senyuman daripada seorang wanita.

Beginilah ini adalah pendapat ana, jika kita senyum akan lebih membawa fitnah daripada kebaikan maka janganlah senyum tapi jika kita tidak senyum maka akan bergaduhlah kita dengan kawan kita itu maka senyumlah. Ingin ana ingatkan, wanita adalah sebesar2 fitnah bagi kaum lelaki. Jadi seseorang muslimah mestilah bijak dalam menjaga diri mereka dan daripada fitnah2 mereka.
SITUASI Wanita bergaduh dan cemburu dengan kawan sendiri kerana seorang lelaki pada pandangan ana adalah satu perkara bodoh yang tidak patut berlaku..wallahua``lam..KERANA MASIH TERLALU BANYAK PERKARA MENGENAI ISLAM YANG PERLU DIFIKRKAN...ALLAHUAKHBAR!!

1 Response to "hukum WANITA BERBICARA DENGAN LELAKI AJNABI.."

  1. Encik Ijak Says:

    mohon share......